8. Juli 2000
Urteil des Europ�ischen Gerichtshofes f�r
Menschenrechte von 27.6.2000 l�sst offen, ob ein
Sch�chtverbot die Religionsfreiheit verletze
Eine j�disch-orthodoxe Minderheit, welcher in Frankreich das
Sch�chten verboten ist, klagte wegen Verletzung der Religionsfreiheit. Der Europ�ische
Gerichtshof f�r Menschenrechte (EGMR) sieht in diesem Sch�chtverbot keine
Verletzung der Religionsfreiheit und wies die Beschwerde mit 15 zu 5 Stimmen ab.
Der EGMR hatte hier einen ganz speziellen Fall zu beurteilen, dass
n�mlich einer grossen j�dischen Organisation das Sch�chten erlaubt, einer anderen,
kleinen Organisation dagegen verboten ist. Die Frage, ob ein generelles Sch�chtverbot mit
der Religionsfreiheit vereinbar ist, hatte der EGMR in diesem speziellen Fall nicht zu
beurteilen.
In ein interessantes Detail aus dem Urteil (aus dem Englischen
�bersetzt):
"Bei der Sch�pfung durften die Menschen nur pflanzliche Nahrung
essen (Gen. i, 29). Fleisch zu essen war nicht erlaubt bis nach der Sintflut (Gen. ix, 3)
und dann nur unter sehr strengen Bedingungen. Die Torah verbietet den Konsum von Blut
absolut, weil Blut das Medium des Lebens ist und das Leben nicht mit Fleisch aufgenommen
werden darf sondern auf den Boden gegossen werden muss wie Wasser (Deut. xii, 23 and 24).
Weiter werden gewisse Tiere als unsauber betrachtet und der Konsum von gewissen Teilen von
Tieren ist verboten."
Das best�tigt die vom VgT schon lange vertretene Auffassung, dass
vegetarische Ern�hrung in vollkommener �bereinstimmung mit der j�dischen Glaubenslehre
steht und die Erlaubnis zum Fleischgenuss nur ein Zugest�ndnis fr�her Religionsstifter
an die Schw�chen und Gel�ste der Menschen darstellt. Je strenggl�ubiger deshalb ein
Jude ist, um so eher m�sste er dem Fleischgenuss ganz entsagen. Dass sich ultra-orthodoxe
j�dische Kreise so sehr an der Sch�chttradition h�ngen und das Essen von
Sch�chtfleisch als Ausdruck strenger religi�ser Gesinnung darstellen, zeigt einmal mehr,
dass es im Grunde gar nicht mehr um Religion geht, sondern um kulinarischen Genuss und
Gesch�ft (mit Koscher-Fleisch) und wohl auch darum, sich um jeden Preis von den
Nichtjuden zu unterscheiden und sich augenf�llig als Mitglied des von Gott auserw�hlten
Volkes zu kennzeichnen. Solchen "religi�sen" Verirrungen kann und soll so lange
Toleranz entgegengebracht werden, als nicht Dritte ernstlich zu Schaden kommen. Diese
Toleranzgrenze ist beim grausamen Schlachten von Tieren bei vollem Bewusstsein
(Sch�chten) klar �berschritten.
Die Kernstelle des Urteils, welche zur Abweisung der Beschwerde
f�hrte, lautet:
79. The Court notes that the method of
slaughter employed by the ritual slaughterers of the applicant association is exactly the
same as that employed by the ACIPs ritual slaughterers, and that the only difference
lies in the thoroughness of the examination of the slaughtered animals lungs after
death. It is essential for the applicant association to be able to certify meat not only
as kosher but also as glatt in order to comply with its interpretation
of the dietary laws, whereas the great majority of practising Jews accept the kosher
certification made under the aegis of the ACIP.
80. In the Courts opinion, there
would be interference with the freedom to manifest ones religion only if the
illegality of performing ritual slaughter made it impossible for ultra-orthodox Jews to
eat meat from animals slaughtered in accordance with the religious prescriptions they
considered applicable.
81. But that is not the case. It is
not contested that the applicant association can easily obtain supplies of glatt
meat in Belgium. Furthermore, it is apparent from the written depositions and
bailiffs official reports produced by the interveners that a number of
butchers shops operating under the control of the ACIP make meat certified glatt
by the Beth Din available to Jews.
82. It emerges from the case file as a
whole, and from the oral submissions at the hearing, that Jews who belong to the applicant
association can thus obtain glatt meat. In particular, the Government
referred, without being contradicted on this point, to negotiations between the applicant
and the ACIP with a view to reaching an agreement whereby the applicant could perform
ritual slaughter itself under cover of the approval granted to the ACIP, an agreement
which was not reached, for financial reasons (see paragraph 67 above).
Admittedly, the applicant association argued that
it did not trust the ritual slaughterers authorised by the ACIP as regards the
thoroughness of the examination of the lungs of slaughtered animals after death. But the
Court takes the view that the right to freedom of religion guaranteed by Article 9 of the
Convention cannot extend to the right to take part in person in the performance of ritual
slaughter and the subsequent certification process, given that, as pointed out above, the
applicant association and its members are not in practice deprived of the possibility of
obtaining and eating meat considered by them to be more compatible with religious
prescriptions.
83. Since it has not been
established that Jews belonging to the applicant association cannot obtain glatt
meat, or that the applicant could not supply them with it by reaching an agreement with
the ACIP, in order to be able to engage in ritual slaughter under cover of the approval
granted to the ACIP, the Court considers that the refusal of approval complained of did
not constitute an interference with the applicant associations right to the freedom
to manifest its religion.
84. That
finding absolves the Court from the task of ruling on the compatibility of the restriction
challenged by the applicant with the requirements laid down in the second paragraph of
Article 9 of the Convention. However, even supposing that this
restriction could be considered an interference with the right to freedom to manifest
ones religion, the Court observes that the measure complained of, which is
prescribed by law, pursues a legitimate aim, namely protection of public health and public
order, in so far as organisation by the State of the exercise of worship is conducive to
religious harmony and tolerance. Furthermore, regard being had to the margin of
appreciation left to Contracting States (see the Manoussakis v. Greece judgment of
29 September 1996, Reports 1996-IV, p. 1364, � 44), particularly with regard
to establishment of the delicate relations between the State and religions, it cannot be
considered excessive or disproportionate. In other words, it is compatible with Article 9
� 2 of the Convention.
85. There has
accordingly been no violation of Article 9 of the Convention taken alone.
86. As regards the applicant
associations allegation that it suffered discriminatory treatment on account of the
fact that approval was granted to the ACIP alone, the Court reiterates that, according to
the established case-law of the Convention institutions, Article 14 only complements the
other substantive provisions of the Convention and the Protocols. It has no independent
existence since it has effect solely in relation to the enjoyment of the rights and
freedoms safeguarded by those provisions. Although the application of Article 14
does not presuppose a breach of those provisions - and to that extent it is autonomous -
there can be no room for its application unless the facts at issue fall within the ambit
of one or more of the latter.
Demnach sah der Gerichtshof im vorliegenden Fall
�berhaupt keinen Eingriff in die Religionsfreiheit, da nur die Wirtschaftsfreiheit, nicht
aber die Religionsfreiheit der klagenden Minderheit beschr�nkt werde. Der Gerichtshof
hatte deshalb nicht zu pr�fen, ob ein solcher Eingriff (Sch�chtverbot) gerechtfertigt
w�re.
Das vollst�ndige Urteil vom 27.6.2000 ist auf
der Website des Gerichtshofes ver�ffentlicht: http://www.echr.coe.int/Default.htm
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